8 tips om je webshop onverslaanbaar te maken.

Je hebt een schitterende webshop en je krijgt ook regelmatig orders binnen. Het gaat de goede kant op. Je wilt doorpakken en het is nu dan ook tijd om door te groeien. Maar waar begin je?

In 2020 is er een hoop veranderd ten opzichte van de jaren ervoor, zeker als het aankomt op online marketing. Door de juiste keuzes te maken in online marketing en branding, kun je zowel op de korte als de lange termijn betere prestaties neerzetten en meer klanten aantrekken. Om je ook in 2021 op weg te helpen hebben we deze 8 webshop marketing tips voor jou op een rij gezet.
 
Laat die bestellingen maar komen!

#1. Lokale vindbaarheid

Uiteraard wil je uiteindelijk groter scoren, maar je mag ook zeker jouw ‘roots’ niet vergeten. Het begint allemaal met lokaal scoren. Richt de webshop in voor jouw verzorgingsgebied. Heb je bijvoorbeeld een afhaaladres? Laat deze dan duidelijk naar voren komen. Zo kun je ook op lokaal of regionaal vlak bezoekers aantrekken. Zorg daarbij ook voor inzicht in de voorraad. Zo zorg je ervoor dat de mensen in de buurt weten of de producten nog beschikbaar zijn.

Maak daarnaast een mijn bedrijf-profiel aan binnen Google. Door deze vermelding begrijpt Google precies waar jouw bedrijf zich bevindt. Bovendien komt dit ten goede van de SEO resultaten en ben je makkelijker vindbaar met Google Maps.

#2. Gebruik re-marketing

Consumenten gaan vaak eerst op onderzoek uit voordat ze overgaan tot een definitieve aankoop. Zo’n consument kan een webwinkel een aantal keer bezoeken voor deze overgaat tot aankoop. Vaak wordt er eerst vergeleken op een aantal factoren zoals prijs en leveringsvoorwaarden, voordat er een uiteindelijke beslissing wordt gemaakt.

Laat deze mensen weten dat je ze hebt opgemerkt. Dat kan via re-marketing, waarbij je advertenties toont aan jouw websitebezoekers. Zo kun je een banner laten zien als handige reminder. Het aantal conversies bij re-marketing advertenties ligt een stuk hoger, omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht. Zo zien ze ook dat je een professionele ondernemer bent en je serieus met je klanten omgaat.

#3. Personaliseer

Personalisatie is de beste nieuwe vorm van marketing. Niemand wil geld uitgeven aan gezichtsloze bedrijven. Het idee is om één of twee vaste gezichten te gebruiken, zodat mensen daadwerkelijk een gezicht bij het verhaal hebben. Doe dat in je e-mailuitingen, maar ook in video’s en berichten op je sociale media of in je blog.

Klanten worden steeds meer aangetrokken door de kleine details. Elk klein detail van personalisatie zorgt ervoor dat zij zich speciaal voelen. Dit zorgt voor vertrouwen en geeft je doelgroep een kijkje in de keuken. Door personalisatie in te zetten zorg je ervoor dat jouw online identiteit een gezicht krijgt.

Coolblue: een goed voorbeeld van personalisatie

#4. Maak gebruik van het FOMO effect

‘FOMO’ staat voor ‘Fear Of Missing Out’. Het is een psychologisch principe dat inspeelt op de angst die men heeft om iets niet te willen missen. In de luchtvaartsector is FOMO een breed ingezette tactiek. Iedereen kent wel de voorbeelden waarin je er fijntjes op wordt gewezen dat er nog enkele vliegtickets beschikbaar zijn. En omdat jij natuurlijk je partner niet teleur wil stellen, boek je maar snel.

Door op je webshop de voorraad te tonen, ben je transparant én creëer je een gevoel van urgentie. Het toont aan dat je een levendige webshop hebt en dat je bij momenten ook schaarste in je voorraad kent. Daarnaast zien wij in onze webshop experimenten dat deze tactiek een significant effect heeft op de conversie ratio van onze opdrachtgevers. Proberen dus!

#5. Betrek je klanten bij jouw verhaal

Uiteindelijk worden we vooral getriggerd door ervaringen van andere klanten en meningen van andere mensen. Juist daarom wordt het sociale element steeds sterker. We hoeven de kracht van de sociale media daarbij natuurlijk niet verder uit te leggen. Betrek jouw klanten daarom bij jouw online uitingen.

Hoe sterk is het als je naast reviews ook echte productfoto’s met klanten kan laten zien? Dit soort tactieken wordt ook wel ‘user generated content’ genoemd.

Vraag je klanten actief om foto’s op te sturen en toon deze op je sociale media en website. Maak daarnaast gretig gebruik van reviews via google en implementeer deze weer terug op je website. Zo kun je er voor zorgen dat Google je leuker gaat vinden en heb je échte input van échte mensen.

Google reviews: op een WordPress/Woocommerce website

#6. Beloon je trouwe volgers.

Als je veel online actief bent, beschik je wellicht al over een aantal trouwe volgers. Dat zijn klanten die steeds weer een bestelling doen, maar ook trouwe volgers op Facebook, Instagram en andere sociale media kanalen. Oftewel de mensen die zonder tegenprestatie jouw content verspreiden, met jou mee discussiëren en die zich oprecht betrokken voelen bij jouw producten en diensten.

Natuurlijk kun je een ‘vind-ik-leuk’ achterlaten op elk bericht dat een trouwe volger achterlaat of een keer een reactie terugsturen, maar het is in 2021 tijd om meer te doen dan dat. De trouwe volgers op jouw sociale media zijn de mensen die het verschil maken. Laat deze mensen zien dat je ze waardeert, want een trouwe volger is goud waard! Je kunt dit doen in alle denkbare vormen, bijvoorbeeld:

  • Een gepersonaliseerde kortingsbon;
  • Een persoonlijk bedankkaartje;
  • Een speciale post waar je een trouwe volger laat uitblinken;
  • Maar ook door eens een gratis product toe te sturen.

#7. Zet snippets in

Zoekmachines komen steeds meer te weten over je content. Hierdoor zijn ze ook in staat om de zoekresultaten op een andere manier te presenteren.
Zo kan Google de zogeheten ‘rich snippet’ snippets creëren.
Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina, zoals een broodkruimelnavigatie of de aangeboden producten. Deze ‘rich snippets’ moeten bruikbare informatie voor Google bevatten. Denk daarbij aan het gebruiken van de belangrijkste zoekwoorden.
Daarnaast moet de tekst interessant en begrijpelijk zijn voor de bezoeker. Dit is namelijk de tekst die ervoor moet zorgen dat mensen klikken op de informatie. Houd er rekening mee dat ‘rich snippets’ nooit klaar zijn en dat er nog steeds meer opties ontstaan.
Trends veranderen namelijk en dat geldt dus ook voor de zoekopdrachten.

Snippet voorbeelden op google

#8. Kracht van een home-page tekst

Terwijl er aandachtig wordt gewerkt aan alle productpagina’s wordt soms bijna vergeten hoe belangrijk de homepagina is. We hebben het immers over de belangrijkste en vaak sterkste pagina van de webwinkel. Een goed geoptimaliseerde homepagina tekst doet wonderen. In deze web-tekst dien je de belangrijkste onderwerpen te benoemen. Er moeten ook relevante links in worden verwerkt naar populaire producten. Overdrijf niet met het aantal interne links, want dat kan averechts werken. Maximaal 10 links volstaat in de meeste gevallen.

Gebruik ook de kracht van je ‘footer’. Hoewel er niet altijd wordt door gescrold, is de footer op vrijwel elke pagina van een webwinkel te zien. Dat biedt interessante mogelijkheden om de belangrijkste linkjes nog eens weer te geven.

een duidelijk footer

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer blogs

Bedrijfsgegevens

NOMAXX. ADVENTSKALENDER!

NOMAXX. heeft haar eigen adventskalender voor  jou als ondernemer ontwikkelt.
Om de twee dagen ontvang je een mail dat er een cadeautje op je staat te wachten.

De adventskalender bestaat uit veel verschillende onderwerpen, van tips & tricks tot exclusieve blogs en verschillende kortingen!

Schrijf je in!

Amber Bakker

Communicatiespecisliast

Ik ben Amber Bakker, communicatiespecialist bij NOMAXX.

Gespecialiseerd in het ontwikkelen van de brandstory van bedrijven, maar ook het schrijven
en redigeren van webteksten en blogs.

Skills
Merkverhaal
Copywriting
Redigeren