Strategie voor productaanbevelingen.

Een productaanbevelingsstrategie is de ruggengraat van elke gepersonaliseerde e-commerce-ervaring en vaak een startpunt voor retailers die meer relevante interacties aan hun klanten willen leveren.

Wat sommige merken niet weten, is dat productaanbevelingen geen binaire ervaring zijn. Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de kwaliteit en impact van een strategie voor productaanbevelingen: van waar deze aanbevelingen op je site worden geplaatst, tot het soort producten dat ze weergeven op basis van klantgegevens, tot het ontwerp en de inhoud waardoor ze uitblinken.

Klaar om de ultieme strategie voor productaanbevelingen te creëren?

#1. Waarom (en waar) plaatsing van productaanbevelingen van belang is

Waar je je productaanbevelingen op je website of externe kanalen plaatst, is net zo belangrijk als het gebruik ervan.

Van de startpagina tot het afrekenproces en e-mailmarketing, er zijn een aantal sitepagina’s waar productaanbevelingen de winkelervaring kunnen verbeteren. Het komt allemaal neer op waar het het meest logisch is voor je publiek.

Hier zijn enkele voorbeelden van waar je op je site productaanbevelingen kunt plaatsen:

 

Op de startpagina:
De gastvrije ervaring van de homepagina is de sleutel tot het trekken van aandacht en moet relevant zijn voor de verschillende shoppers, kanalen en toegangspunten tot de site.

Voor nieuwe bezoekers hebt je mogelijk niet genoeg (of geen) gedragsgegevens om een gepersonaliseerd aanbod in te vullen.

 

Op de productpagina:
Shoppers die op een productpagina terechtkomen, zijn nog steeds aan het zoeken, dus terwijl ze browsen, bieden ze relevante alternatieven en aanvullende producten aan op basis van wat ze al hebben bekeken (ook wel bekend als cross-selling en up-selling).

*Neem bol.com of de Coolblue als voorbeeld.

 

Op de zoekpagina:
De ideale zoekpagina bevat productaanbevelingen op basis van wat andere klanten hebben gezocht, bekeken en gekocht. Naast het aanbieden van aanbevelingen, moeten shoppers producten kunnen vinden, zelfs als ze de zoekterm verkeer hebben gespeld.

 

Bonustip: om het voor klanten gemakkelijker te maken om te communiceren met aanbevelingen voor zoekpagina’s, moeten ze boven de vouw worden weergegeven.

 

Op de categoriepagina:
Categoriepagina’s zijn een van de belangrijkste drijfveren voor ontdekking in een online winkel. In feite is 70% van de online verkopen afkomstig van categoriepagina’s. Deze pagina’s tonen de meest relevante producten voor de shopper op een speciale pagina, waardoor ze zich kunnen beperken tot een bepaalde subcategorie om precies te vinden wat ze zoeken.

 

Op de 404-pagina:
In plaats van om te leiden naar andere pagina’s op de site of gewoon een foutmelding op de pagina te geven en het een dag te noemen, maak je van de 404-pagina een kans. Gebruik foutpagina’s om het volgende weer te geven:

  • Bestsellers (om de producten te promoten waarvan de kans het grootst is dat ze de conversie verhogen).
  • Browsegeschiedenis (om items weer te geven op basis van het productkruimelpad van de klant).
  • Items met betrekking tot hun browsegeschiedenis (om uit te breiden op het broodkruimelspoor)
  • Artikelen die lijken op de artikelen waarin je klant is geïnteresseerd.

 

Finisterre geeft bestsellers-aanbevelingen weer op de 404-pagina, wat een nuttige betrokkenheidstactiek is wanneer een shopper je site bezoekt via een verlopen link.

Afbeelding1 1 - nomaxx

In pop-ups:
Naast het aanbieden van tijdelijke kortingen of het aanmoedigen van het vastleggen van e-mail om verdere marketing mogelijk te maken, kunnen pop-ups ook worden gebruikt om gepersonaliseerde productaanbevelingen weer te geven die besluiteloze shoppers helpen converteren. Pop-upaanbevelingen stellen de klant ook in staat relevante artikelen te ontdekken zonder het winkeltraject te verstoren.

 

Op de winkelwagenpagina:
Het winkelwagentje is het moment van de waarheid, maar ook een kans voor up-selling. In de winkelwagenfase spelen gepersonaliseerde productaanbevelingen een cruciale rol bij het verhogen van de gemiddelde bestelwaarden (AOV, Average Order Value). Maar zonder een negatief effect op de conversie te hebben.

 

Via e-mailcampagnes:
Productaanbevelingen zijn niet alleen handig voor een e-commerce website. Door aanbevelingen in je e-mailcampagnes te implementeren, kan je kopers stimuleren tot aankoop. Herinner aarzelende shoppers aan verlaten producten en stimuleer loyaliteit met gepersonaliseerde aanbiedingen na aankoop.

#2. Segmentatie van e-commerce: geografische, bron- en affiniteitssegmenten

Met e-commercesegmentatie kunnen e-commercemerken zich op de juiste kopers richten met de juiste producten en berichten. De meest succesvolle retailers van vandaag gebruiken een vorm van segmentatie om de prestaties te beïnvloeden – en er zijn een aantal manieren om je klanten te segmenteren om de meeste relevante aanbevelingen te doen.

 

Segmenteren op geografische locatie
Er zijn veel voordelen aan het gebruik van geolocatie om een meer gepersonaliseerde winkelervaring te bieden. Een bijzonder voordeel van het maken van winkelsegmenten op basis van specifieke geolocaties (bijvoorbeeld een segment voor nieuwe bezoekers uit Noord-Amerika die nog nooit iets bij je hebben gekocht) is dat je het voor nieuwe bezoekers en potentiële klanten gemakkelijker kunt maken om direct hun verzendopties te laten zien om ze dichter bij de aankoop te brengen.

 

Segmenteren op bron
Door te begrijpen waar je verkeer vandaan komt, kan je de startpagina van je winkel personaliseren om inhoud en aanbevelingen weer te geven die je kopers het meest interesseren op basis van waar ze vandaan komen. Dit kan door een gebruikerssegment aan te maken dat je site bezoekt via een specifieke UTM-campagne.

 

Segmenteren op affiniteit
Van het targeten van kopers met een specifieke interesse in een productmerk tot het targeten van klanten met een specifieke korting, het creëren van segmenten op basis van specifieke winkelaffiniteiten helpt niet alleen de conversie op bepaalde productgroepen te verhogen, maar kan je ook helpen verkopen via overtollige voorraad, prioriteit geven aan de verkoop van een specifiek merk, en meer.

Een kortingsaffiniteitssegment kijkt bijvoorbeeld naar gedragspatronen en richt zich op kopers die eerder geneigd zijn om te kopen als ze worden getoond:

  • Productaanbevelingen met korting;
  • Kortingsacties;
  • Verkoopbanners

#3. Soorten productaanbevelingen

Van het presenteren van je populairste producten, nieuwe voorraad of het voorstellen van producten op basis van gelijkgestemde shoppers. Er is een breed scala aan productaanbevelingen waaruit je kunt kiezen om het meeste uit je strategie te halen.

Een paar voorbeelden zijn:

 

Bestsellers
Laat je bestverkopende voorraad zien aan zowel nieuwe bezoekers als terugkerende kopers. Voor nieuwe bezoekers kunnen deze de merkontdekking helpen vergroten en dienen als goede reserveaanbevelingen om waardevolle gedragsgegevens te verzamelen. Ondertussen kunnen terugkerende bezoekers nieuwe producten vinden die relevanter zijn voor hun eerdere browse- en koopgedrag.

 

Eerder bekeken/ misschien ook leuk
Deze aanbevelingen laten producten zien waarmee een shopper al interactie heeft gehad en helpen ze in gedachten te houden als ze nog steeds niet afdoende zijn over de aankoop (of ze gewoon zijn vergeten).

 

Klanten kochten ook
Door gebruik te maken van de overtuigingskracht (die we in de volgende sectie zullen bespreken), maken deze aanbevelingen gebruik van gedragsgegevens van gelijkgestemde shoppers om aanvullende producten te promoten waarin ze waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn.

 

Maak de look compleet
Sommige dingen in het leven gaan gewoon samen, dus biedt productbundels aan die kunnen worden gebruikt in combinatie met het momenteel bekeken product – of het nu een bijpassende hoed is als aanvulling op een T-shirt of een product dat bij een grotere verzameling artikelen hoort.

#4. De kracht van overtuiging: visuele aanwijzingen en modewoorden gebruiken in je strategie voor productaanbevelingen.

Overtuiging is een belangrijke drijfveer in de psychologie van e-commerce winkelen. Voor e-commerce retailers die meer shoppers willen aantrekken en converteren met productaanbevelingen, is die een essentiële best practice.

Visuele aanwijzingen – zoals door gebruikers gegenereerde fotografie, productbeoordelingen en kortingen – bouwen een emotionele band op tussen de shoppers en het merk en de producten. Dit is zo omdat:

Consumenten vertrouwen andere consumenten. In feite wendt 88% van hen zich tot hun collega’s voor aanbevelingen voordat ze tot een aankoop overgaan.

Het helpt merken in contact te komen met nieuwe shoppers. Merken kunnen content en recensies van hun eigen klanten gebruiken in hun productaanbevelingen om gemakkelijk een band op te bouwen met nieuwe klanten.

#5. Ontwerptips voor productaanbevelingen

Product aanbevelen aan een shopper is één ding; hoe je deze producten weergeeft, is net zo belangrijk voor productontdekking en -conversie.

Onthoud: vergeet de mobiele ervaring niet. Veel shoppers die onderweg zijn, kiezen voor mobiel als hun favoriete browser, dus je moet ervoor zorgen dat je productafbeeldingen goed zijn geoptimaliseerd. De homepage van Tucker NYC (zoals te zien op een mobiel) belicht bestsellers met scherpe verticale afbeeldingen:

Afbeelding1 2 - nomaxx

#4. A/B-testen van je strategie voor productaanbevelingen

Testen is een handige manier om te bepalen hoe variaties van gepersonaliseerde elementen en ervaringen op je website de prestaties beïnvloeden. Van het plaatsen van een productaanbeveling op je website tot titels voor aanbevelingen of zelfs meerdere ontwerpen. Er zijn een aantal manieren waarop je je productaanbevelingsstrategie kunt A/B-testen om de beste resultaten te behalen.

Hier zijn een paar voorbeelden:

  1. Prijsverankering testen: 
    Het doel van up-selling is om shoppers te overtuigen een iets duurder product te kopen dan het product dat ze momenteel bekijken.

  2. Ontwerp testen:
    Gymshark toont een enkel product, waarbij de aanbeveling het meest mogelijke onroerend goed op het scherm wordt gegeven, terwijl het met slechts een vingerbeweging verwijst naar een carrousel van andere aanbevelingen.

  3. Plaasting van aanbevelingen testen:
    Stel jezelf de vraag: “Wat is je primaire doel voor productaanbevelingen?” Als het bijvoorbeeld is om up-sells boven cross-sells te bereiken, dan is het logisch om de duurdere alternatieve producten boven aanvullende add-ons te plaatsen.

Afbeelding1 3 - nomaxx

#1. Beste training voor je productaanbevelingsstrategie, samengevat

Lever gepersonaliseerde productaanbevelingen. 75% van de digitaal onderlegede klanten verwacht een gepersonaliseerde winkelervaring. Laat deze shoppers niet in de steek.

Plaatsing van productaanbevelingen is belangrijk. Maximaliseer het gebruik van productaanbevelingen is belangrijk. Maximaliseer het gebruik van productaanbevelingen door ze op te nemen in relevante delen van je site.

Segmenteer je doelgroep om de meest relevante inhoud op het juiste moment en op de juiste plaats te leveren. Van geolocatie tot merkloyaliteit, door specifieke doelgroep segmenten te creëren, kan je dieper in personalisatie duiken en uitsluitend producten presenteren die meer conversie zullen genereren.

Overtuiging drijft actie.

Gebruik opvallende modewoorden en FOMO-berichten (Fear Of Missing Out) om urgentie te creëren en shoppers ervan te overtuigen dat ze onmiddellijk actie moeten ondernemen.

Design is een subtiel – maar sterk – onderdeel van een succesvolle strategie. Maak boeiende titels voor productaanbevelingen om de aandacht te trekken en actie te stimuleren.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief algemeen
Meer blogs
Scan de code