Haal meer uit je sales.

Verkoop is de levensader van kleine bedrijven. Zonder geweldige verkopers en een nauwkeurig afgestemd verkoopproces, is er geen omzet om binnen te komen en geen kans om te groeien.

Kortom, verkoop doet de wereld draaien.

De grootste arrogantie is denken dat je product of dienst zo goed is dat het geen verkoop nodig heeft. Elk klein bedrijf heeft verkoop nodig, maar niet alle kleine bedrijven verkopen effectief. Hier zijn een paar tips om je te helpen meer uit je sales te halen.

#1. Luister naar je klanten

Hoewel het waarschijnlijk een van de meest basale concepten is, zullen ze je uiteindelijk vertellen wat je moet weten als je op de juiste manier naar je klanten luistert. En als je eenmaal weet wat je moet weten, kan je beginnen met het maken van aanpassingen aan elk bedrijfsniveau om echt aan hun behoeften te voldoen.

Actief luisteren is niet alleen een krachtig hulpmiddel om meer klanten te krijgen, maar het geeft je ook de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat je ook je bestaande klanten de beste mogelijke ervaring biedt.

#2. Reageer tijdig

Ga zo snel mogelijk terug naar je klanten. De vroege vogel krijgt de worm, en dat geldt net zo goed in de verkoop als in het leven. Het is belangrijk je klanten zo snel mogelijk te bereiken, omdat ze contact met je opnemen, soms in een dringende situatie.

Ze hebben vragen. Ze zijn heet. Ze zijn klaar om de trekker over te halen en zaken te doen met iemand – vaak degene die het eerst reageert.

Het is belangrijk om binnen 5 tot 20 minuten weer contact met hen op te nemen. Onderzoek toont aan dat dit je best mogelijke kans is om hun aandacht en hun buy-in te trekken.

Houd er rekening mee dat wanneer iemand een formulier op je website invult, ze waarschijnlijk drie tot vijf andere formulieren tegelijkertijd invullen. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat een van je concurrenten als eerste bij hen terugkomt.

Denk na over een proces dat je kunt instellen om sneller op de hoogte te worden gesteld en te reageren. Als het mogelijk is, zorg dan dat er iemand is die zich toelegt op het leggen van die snelle contacten. Elke seconde die je wacht is een kans voor een concurrent om ze als eerst te krijgen.

#3. Focus op je klanten

Bij verkoop is het belangrijk om te onthouden dat het niet om jou gaat; het gaat om je klant. Maar al te vaak, wanneer we bedrijven hun product zien pitchen, is het product zelf het enige waar ze aan denken.

Als het verkopen van het product het enige is waar je je op richt, heb je een probleem. Veel bedrijven doen dat, en een openlijke verkoopboodschap is veel meer kans om plat te vallen.

In plaats daarvan moet je een manier vinden om je boodschap te differentiëren, en dat gaat terug naar luisteren en echt begrijpen van de problemen waarmee je klanten worden geconfronteerd en wat hun pijnpunten zijn.

Wanneer je zichtbaar bent op de markt kan je je onderscheiden en heb je een grotere kans te winnen.

#4. Geef je verkopers de middelen die ze nodig hebben

Rust je verkopers uit met de middelen die ze nodig hebben om hun verkooppraatje te verstevigen. Door tastbare dingen te hebben waar mensen naar kunnen kijken en beoordelen, zullen je verkopers succesvoller zijn.

Verkoopbronnen omvatten video’s, infographics, getuigenissen, artikelen en casestudy’s – alles dat je doel ondersteunt. Geef je verkopers de tools die ze nodig hebben om succesvol te zijn en waarde aan je klanten te tonen.

#5. Geef nooit op

Helaas zullen veel kleine bedrijven een verkoop te snel opgeven. Ze krijgen een nee en ze stoppen met proberen de verkoop te krijgen. Het is belangrijk om te onthouden dat wanneer je een nee krijgt, het voor nu gewoon een nee is. Het is niet per se een nee voor altijd.

Om succesvol te zijn in sales, moet je zowel aan de voorkant van je pijplijn als aan de achterkant van je pijplijn werken, want de achterkant komt uiteindelijk altijd tot wasdom. De gemiddelde consument zegt vijf tot zeven keer nee tegen een aankoop voordat hij daadwerkelijk ja zegt.

De toewijding hebben om voorbij het eerste nee te komen, is echt wat amateurverkopers van de elite scheidt. Blijf volgen, want timing kan alles zijn.

Het is ook belangrijk om erachter te komen waarom ze nee zeggen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, kan je helpen de obstakels te overwinnen om tot een ja te komen.

Als je een nee krijgt, is het ook belangrijk om positief te blijven en een goede houding te hebben. Als iemand het gevoel heeft dat je op een negatieve manier op hen reageert omdat je geen geld van hen krijgt of de verkoop doet, zal alle interesse die ze hadden onmiddellijk verdampen en je kans om nu of in de toekomst met hen samen te werken zal verloren gaan.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer blogs

Bedrijfsgegevens

NOMAXX. ADVENTSKALENDER!

NOMAXX. heeft haar eigen adventskalender voor  jou als ondernemer ontwikkelt.
Om de twee dagen ontvang je een mail dat er een cadeautje op je staat te wachten.

De adventskalender bestaat uit veel verschillende onderwerpen, van tips & tricks tot exclusieve blogs en verschillende kortingen!

Schrijf je in!

Amber Bakker

Communicatiespecisliast

Ik ben Amber Bakker, communicatiespecialist bij NOMAXX.

Gespecialiseerd in het ontwikkelen van de brandstory van bedrijven, maar ook het schrijven
en redigeren van webteksten en blogs.

Skills
Merkverhaal
Copywriting
Redigeren