Vergroot je Instagram betrokkenheid.

Voorlopig blijft Instagram het liefje van de sociale media scene voor marketeers. En het is niet moeilijk te begrijpen waarom, aangezien 13% van iedereen op aarde erop zit en 80% van hen merken volgt.

Volgens Oberlo is betrokkenheid gemeten aan de hand van vind-ik-leuks, shares en opmerkingen van consumenten, ook buiten de hitlijsten, met een percentage van 4,21%. Dat is 10 keer hoger dan Facebook, 54 keer hoger dan Pinterest en 84 keer hoger dan Twitter.

Afgezien van zulke indrukwekkende topline-cijfers, duiker er uitdagingen op die erop wijzen dat het marketingpotentieel van Instagram afneemt vanwege verminderde betrokkenheid en concurrentie van nieuwe uitdagers, zoals TikTok.

Tegen deze achtergrond zoeken proactieve marketeers naar manieren om de betrokkenheid van Instagram te vergroten, ondanks enkele tegenslagen. Daarom hebben we deze 5 tips samengesteld om ervoor te zorgen dat je betaalde en organische marketingcampagnes hun sporen blijven geven en om je Instagram-marketingtactieken nu en in de toekomst te beschermen. Laten we erin duiken.

  1. Bouw een sterk merk
  2. Zorg voor visueel consistente feed
  3. Kies de juiste hashtags
  4. Omarm Instagram AR-filters
  5. Profiteer van videoadvertentie-indelingen van Instagram

#1. Bouw een sterk merk

Duidelijkheid, creativiteit en consistentie zijn van het grootste belang voor bedrijven die naamsbekendheid willen opbouwen op Instagram. Een grillige, lukrake aanpak werkt gewoon niet.

Probeer je te concentreren op kerngebieden zoals het presenteren van je profiel, het creëren van stijlpatronen die ervoor zorgen dat je afbeeldingen er fris blijven uitzien en het beheersen van het gebruik van hashtags. Je moet ook regelmatig interactie hebben met je volgers om betrokkenheid en loyaliteit op te bouwen.

Door je processen en best practices voor je merk voor Instagram in kaart te brengen, kun je een positief en consistent merk presenteren aan je doelgroep.

#2. Zorg voor een visueel consistente Instagram-feed

Instagram is een visueel gedreven platform dat esthetisch aangename inhoud beloont. Hoewel glanzende perfectie uit de mode raakt, is het hart van Instagram visuele inhoud en dat zal nooit veranderen.

Tegenwoordig worden gebruikers aangetrokken tot authentieke expressie en diverse perspectieven.

Visueel zijn filters met een hoge verzadiging en perfect gepositioneerde avocadotoasts vervangen door openhartige foto’s, gedempte, aardse tinten en een rustige bewerkingsstijl.

Een populaire look is het verminderen van highlights en het verhogen van de helderheid van foto’s, zonder de kleuren zelf te veel aan te raken, wat resulteert in een natuurlijke uitstraling. Sommige mensen gaan zelfs voor een “no-edit edit”.

Maar belangrijker dan het volgen van een specifieke bewerkingsstijl is om een visueel consistente feed te hebben.

Volgens een WebDam-rapport op sociale media heeft 60% van de best presterende merken op Instagram een consistent uiterlijk elke keer dat ze iets posten.

Je look moet passen bij je merkidentiteit en het publiek aanspreken dat je probeert aan te trekken.

Om een consistent uiterlijk te krijgen (of je nu voor een gepolijst gevoel gaat of voor de bewerking zonder bewerking), is het gebruik van fotobewerkings-apps zoals VSCO Cam en Adobe Lightroom van cruciaal belang. Vintage camera-apps, zoals Huij Cam, die doelbewust graan en stof aan je foto’s toevoegen, kunnen je ook benijdenswaardige esthetiek geven, vooral populair bij Gen Z.

#3. Kies de juiste hashtags

Het selecteren van de beste hashtags voor je Instagram berichten kan het verschil maken tussen verschijnen als een toppost of spoorloos naar de bodem van de feed zinken.

Maak je hashtags te algemeen denk aan #christmas of #fashion en je bericht krijgt te maken met concurrentie van mogelijk miljoenen anderen. Gebruik in plaats daarvan een mix van trending en branchespecifieke hashtags om de beste hashtag te vinden om contact te maken met je beoogde volgers.

Onderzoek elke hashtag voor de beste resultaten. Kijk naar het type inhoud en het aantal vind-ik-leuks op de best presterende berichten als je inhoud overeenkomst, heb je een winnende hashtag.

Het aantal hashtags dat je gebruikt, is ook van cruciaal belang. Hoewel Instagram tot 30 toestaat, dreigt een massa tags onder je bijschrift er zowel ongericht als onprofessioneel uit te zien. Volgens sommigen krijgen posts met meer dan 11 hashtags de meeste interactie. Zelfs één hashtag kan de betrokkenheid bij je bericht tot 12,6% verhogen.

Om te helpen beslissen wat het juiste aantal voor je merk is, identificeer je hoeveel hashtags je concurrenten en sectorbeïnvloeders doorgaans gebruiken, en experimenteer vervolgens met verschillende hashtag-volumes op je berichten totdat je je goede plek vindt.

Onthoud dat het algoritme van Instagram “spamachtig” gedrag bestraft, dus varieer het aantal en het type hashtags dat je gebruikt om de kans dat dit gebeurt te verkleinen.

Zorg er ook voor dat de hashtags die je kiest echt zijn wat ze lijken. Sommige merken zijn in gênante situaties terechtgekomen toen ze onschuldig hashtags gebruikten die eigenlijk tot bepaalde internetsubculturen en-gemeenschappen behoorden.

Een merk-hashtag is vaak een belangrijk onderdeel van een succesvolle Instagram-marketingstrategie.

Het beste startpunt is een algemene merk-hashtag. Het moet kort, gedenkwaardig zijn en je merknaam in een of andere vorm bevatten. Denk aan #FrankEffect van Frank Body of #ColourPopMe van Color Pop Cosmetics.

De voordelen van een merk-hashtag zijn om je inhoud beter vindbaar te maken, verkeer naar je profiel te leiden en een sterkere community rond je merk te creëren. Het helpt je ook om je inhoud te ordenen, zodat deze gemakkelijk vindbaar en traceerbaar is.

Plaats de hashtag in je bio, zodat deze goed zichtbaar is voor iedereen die je profiel bezoekt.

En niemand zegt dat je maar één hashtag moet hebben. Je kunt ook hashtags maken voor een specifieke campagnes of wedstrijd, merkadvocaten onder de aandacht brengen of door gebruikers gegenereerde inhoud aanmoedigen.

#4. Omarm Instagram AR-filters

Instagram opende de creatie van AR-filters voor het publiek met zijn Spark AR Studio. Sindsdien heeft AR de app stormenderhand veroverd, met enkele van de beste filters die meer dan 1 miljard views kregen.

Hoewel het nog steeds vooral populair is onder jongere gebruikers, is er een groeiende industrie rond AR-filters en veel merken kiezen ervoor om hun eigen filters te produceren.

Kijk maar naar NARS-cosmetica, die een aantal filters produceerde waarmee gebruikers hun lippenstiftkleuren virtueel konden uitproberen. Instagram AR-filters zijn recentelijk verder geëvolueerd dan effecten die aan je gezicht worden toegevoegd. Nu gaan de populairste AR-filters helemaal over kleurcorrecties en het verbeteren van je video. Dus, net zoals je een filter aan een foto zou toevoegen, kun je nu een AR-filter toevoegen om je video’s mooier te maken.

Probeer als merk AR-video-effecten te maken waarmee je volgers je product kunnen ervaren of je visuele stijl kunnen recreëren.

#5. Profiteer van de video-advertentie-indelingen van Instagram

Aangezien 75% van de Instagrammers aangeeft dat ze acties ondernemen “zoals het bezoeken van sites, zoeken of het aan een vriend vertellen” nadat ze zijn beïnvloed door een bericht, is het essentieel om het scala aan advertentieformaten van het platform te beheersen. Hoewel fotoadvertenties een belangrijk onderdeel van het platform blijven, zijn Instagram-video-indelingen een steeds waardevoller hulpmiddel om een geselecteerde doelgroep te targeten.

Het platform biedt een aantal belangrijke video-indelingen om Instagram-advertenties te maken: afzonderlijke videoadvertenties bieden de mogelijkheid om commercials van maximaal 60 seconden te maken, carrousels zorgen voor meer berichtruimte door volgers in staat te stellen over te vegen voor extra afbeeldingen of video’s, en Instagram Stories bieden een verticaal formaat op volledig scherm waarin afbeeldingen en video’s aan elkaar kunnen worden gesplitst om visueel aantrekkelijke advertenties te maken.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer blogs

Bedrijfsgegevens

NOMAXX. ADVENTSKALENDER!

NOMAXX. heeft haar eigen adventskalender voor  jou als ondernemer ontwikkelt.
Om de twee dagen ontvang je een mail dat er een cadeautje op je staat te wachten.

De adventskalender bestaat uit veel verschillende onderwerpen, van tips & tricks tot exclusieve blogs en verschillende kortingen!

Schrijf je in!

Amber Bakker

Communicatiespecisliast

Ik ben Amber Bakker, communicatiespecialist bij NOMAXX.

Gespecialiseerd in het ontwikkelen van de brandstory van bedrijven, maar ook het schrijven
en redigeren van webteksten en blogs.

Skills
Merkverhaal
Copywriting
Redigeren