Hoe je een SMART-doel maakt.

Bijna niets geeft meer voldoening dan het gevoel dat je krijgt als je een doel bereikt hebt.

Of je nu op “publiceren” klikt van een blogpost of dat je de eerste analyses verzamelt van een campagne die maanden in de maak is geweest, het is onmiskenbaar bevredigend om te weten dat je een taak met succes hebt voltooid.

Als je geen duidelijk doel najaagt, kan dat aanvoelen als een eindeloze sleur.

Zonder doelen geef je jezelf het gevoel dat het werk dat je doet, niet goed genoeg is – of, erger nog, je positioneert jezelf om werk te doen dat niet echt van invloed is op de bedrijfsresultaten.

Je doelen SMART maken is een effectieve methode om je motivaties te verduidelijken, een duidelijke richting uit te stippelen voor je en je teamleden en ervoor te zorgen dat je de overwinning kunt vieren wanneer ze zich voordoen.

Maar eerst – wat is een SMART-doel precies en hoe verschilt het van een normaal doel?

Wat is een SMART-doel?

De letters van SMART staan voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Haalbaar
  • Relevant
  • Tijdsgebonden

Het SMART-acroniem is een raamwerk waarmee je doelen kunt schrijven die meer impact hebben. Schrijf doelen met elk van deze aspecten in gedachten, en je zult in staat zijn om te kwantificeren hoe ver je bent gekomen en hoe ver je nog hebt om tegen je doel in te gaan.

Wanneer je de mijlpaal bereikt die je in je SMART-doel hebt verwoord, kan je vieren dat je iets tastbaars en impactvols hebt bereikt.

Om het schrijven van een SMART-doel eenvoudig te maken, gaan we het hieronder bespreken.

Laten we beginnen met een eenvoudig, niet-SMART-doel als ons voorbeeld: “Ik wil fitter worden.”

#1. Specifiek

Het stellen van doelen wordt vaak geassocieerd met het streven naar onze hoogste ambities – en het daadwerkelijk bereiken van die ambities kan ontmoedigend lijken. Specificiteit helpt ons het pad te bepalen tussen waar we zijn en waar we willen zijn.

“Fit worden” is dubbelzinnig. Er zijn talloze manieren om meer fit te worden, en iedereen heeft zijn eigen definitie van fitness – wil je bijvoorbeeld afvallen? Meer push-ups doen? Een minuutje planken?

Als een doel niet specifiek is, is er geen manier om te zeggen of de acties die je onderneemt, je zullen helpen dat doel te bereiken. Als je specifieke fitnessdoel eigenlijk is om het aantal push-ups dat je kunt doen te vergroten, zal het volgen van een hardloopplan niet erg nuttig zijn om je ware doel te bereiken.

Een specifiek doel is een doel dat je volgende stappen duidelijk maakt – of op zijn minst de mogelijke volgende stappen die je zou kunnen nemen, beperkt.

Om aan te geven wat we bedoelen met “Ik wil fitter worden”, zal ik ons voorbeelddoel wijzigen om te lezen: “Ik wil meer push-ups kunnen doen”.

#2. Meetbaar

Wanneer een doel meetbaar is, kun je eenvoudig je voortgang bijhouden. Meestal betekent dit dat er een nummer aan je doel wordt gekoppeld.

Een numeriek doel is om vele redenen waardevol Behalve dat je iets hebt om naar te streven, kun je een overwinning vieren wanneer je de laatste push-up bereikt.

Als je bijvoorbeeld zegt dat je gewoon meer push-ups wilt doen, betekent dat dan dat je nog maar 1 push-up per sessie wilt kunnen doen, of dat jet het aantal push-ups wilt verdubbelen? Het ene doel zal veel meer tijd en toewijding vergen om te bereiken dan het andere.

Laten we zeggen dat ik nu 10 push-ups achter elkaar kan doen. Om ons in staat te stellen van onze voortgang te meten met ons uiteindelijke doel en te weten wanneer we een mijlpaal hebben bereikt. We zullen ons push-ups doel aanpassen om te lezen: “Ik wil 25 push-ups achter elkaar kunnen doen.”

#3. Haalbaar

Ik heb me eerder een aantal behoorlijke hoge doelen gesteld – en als je dit leest, ben je waarschijnlijk ook een gemotiveerd persoon.

Grote ambities zijn bewonderenswaardig, maar het is belangrijk om langetermijndoelen in evenwicht te brengen met meer haalbare kortetermijndoelen.

Het stellen van haalbare doelen heeft alles te maken met kijken naar wat je tot nu toe hebt gedaan en je doelen aanpassen om realistisch te zijn ten opzichte van je omgeving.

Om het punt in meer concrete opzichten te bekijken, denk een aan bedrijfsgroeipercentages – als je bedrijf de afgelopen 12 maanden elke maand 2% meer producten heeft verkocht, zou het een onrealistisch doel zijn om volgende maand 15% meer producten te verkopen. Houd er rekening meer dat een groei van 2% de status-quo is – dus een goed streefdoel zou kunnen zijn om volgende maand 3% of 4% meer producten te verkopen. Als je 4% meer producten verkoopt, zou je nog steeds je maand-op-maand groei verdubbelen.

Haalbare doelen zijn handig omdat ze je helpen het momentum vast te houden. Het kan enorm ontmoedigend zijn om enorme doelen te missen, terwijl het consequent maken van kleinere winsten je zal aanmoedigen om door te gaan met het behalen van overwinningen. Elke maand streef je naar de vertrouwde voldoening om je doel te bereiken in plaats van bang te zijn voor een nieuwe schijnbaar grote misser.

Om ons voorbeelddoel bijvoorbeeld een beetje haalbaarder te maken, verplaats ik het doel van 25 push-ups naar 20 push-ups. Er is nog steeds een aanzienlijke hoeveelheid werk nodig om te komen waar ik wil zijn, maar ik zal een enorme prestatie kunnen vieren – het verdubbelen van het aantal push-ups dat ik kan doen – en dat momentum en dat feest gebruiken om me een doel te stellen om 25 push-ups te doen kort nadat ik mijn doel van 20 heb bereikt.

Bedenk wat je in het verleden hebt gedaan in relatie tot het doel dat je aan het stellen bent, en pas het indien nodig aan.

#4. Relevant

Relevante doelen zijn doelen die je zullen helpen in de richting te gaan die je werkelijk wenst. Je kunt je tijd besteden aan een oneindig aantal activiteiten, maar welke activiteiten zullen je het dichtst bij je uiteindelijke doelen brengen?

Het is een veelvoorkomende valkuil om het gevoel te hebben dat we productief zijn als we het druk hebben, zelfs als onze actie geen betekenisvolle impact heeft.

In het begin was ons voorbeelddoel om ‘fitter te worden’. Om ervoor te zorgen dat ons doel relevant is, moeten we ons afvragen of het nastreven van dit doel ons echt zal helpen om te komen waar we willen zijn.

In het geval van ons push-up doel is het antwoord ja. Push-ups gebruiken verschillende spiergroepen, waaronder je rug, armen, schouders en romp, en als je een aanzienlijk aantal achter elkaar doet, kan dit je hartslag zeker verhogen. Daarom zal het uitvoeren van dit doel mijn spierkracht verbeteren en misschien zelfs mijn cardiovasculaire kracht, die beide sleutelelementen zijn voor de algehele conditie.

Vraag jezelf af of het doel dat je hebt gesteld echt impact zal hebben op je overkoepelende doelen, en pas het aan of identificeer een manier om de impact te volgen als het antwoord op dit moment nee is.

Ik zal ons voorbeelddoel aanpassen om het overkoepelende doel op te nemen: “Ik wil 20 push-ups achter elkaar kunnen doen om mijn algehele spierconditie te verbeteren.”

#5. Tijdsgebonden

De laatste letter van het SMART-acroniem staat voor tijdsgebonden. Je moet er altijd naar streven om je doel binnen een bepaalde tijdsperiode te bereiken. Als je een tijdsbestek toevoegt, motiveert het je niet allen om elke dag stappen te zetten in de richting van je doel, maar ook kan je bijhouden hoeveel vooruitgang je hebt geboekt ten opzichte van je doel in vergelijking met de tijd die is verstreken.

Als ik ernaar streef het aantal push-ups dat ik in twee maanden kan doen met tien te verhogen, kan ik een mijlpaal bereiken door vijf push-ups toe te voegen in de eerste maand. Als er een maand verstrijkt en ik het aantal maar met drie heb verhoogd, weet ik dat ik mijn inspanningen moet opvoeren, mijn strategie voor het vergoten van mijn push-upkracht opnieuw moet evalueren of het tijdsbestek dat ik aanvankelijk heb gekozen moet aanpassen.

Bovendien kan een tijdsbestek je helpen om je voortgang in kaart te brengen. Ik zal ons voorbeelddoel tijdsgebonden maken door te zeggen: “Ik wil over twee maanden 20 opeenvolgende push-ups kunnen doen om mijn algehele spierconditie te verbeteren.” Nu heb ik een doel dat de weg verduidelijkt naar waar ik wil zijn.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer blogs

Bedrijfsgegevens

Amber Bakker

Communicatiespecisliast

Ik ben Amber Bakker, communicatiespecialist bij NOMAXX.

Gespecialiseerd in het ontwikkelen van de brandstory van bedrijven, maar ook het schrijven
en redigeren van webteksten en blogs.

Skills
Merkverhaal
Copywriting
Redigeren