Hoe een yogastudio op de markt te brengen?

Wil je je yogastudio laten groeien? Hier zijn 8 essentiële concepten om te begrijpen over zoekmarketing, websiteontwerp en sociale media voor yogastudio’s.

#1. Ontwikkel een solide website

In de digitale wereld van vandaag is je website de voordeur van je bedrijf. Het is het brandpunt waarop je al je andere marketinginspanningen kunt richten.

Een website legt je diensten uit, introduceert je instructeurs, leidt mensen op over yoga en geeft je contactgegevens.

Je kunt bloggen om je positie in de zoekresultaten te verbeteren, je website koppelen vanaf je Google Mijn bedrijfs-pagina en je site gebruiken om de bekendheid van je merk te vergroten.

Websites moeten tegenwoordig schoon, eenvoudig en verfijnd zijn. Je wilt een professioneel ontwerp dat bezoekers niet overspoelt. Bijvoorbeeld:

Websiteontwerpen zoals die hierboven zijn niet duur om te ontwikkelen. Ze zijn ook mobiel responsief, wat van cruciaal belang is in de huidige mobiel-verbonden wereld. Zorg ervoor dat je formulieren gemakkelijk op een telefoon kunnen worden ingevuld en dat je een click-to-call-knop in je koptekst hebt.

Belangrijke tip: gebruik visuals

#2. Zoekmarketing onder de knie

De meeste mensen die op zoek zijn naar een yogastudio, zullen eerst je website bezoeken. En de meeste van hen zullen je vinden op Google of Bing zoeken.

Er zijn drie plaatsen waar je kunt verschijnen op pagina’s met zoekresultaten, en elk heeft op zijn eigen manier waarde.

De eerste is pay-per-click-advertenties. Deze advertenties worden weergegeven via op veilingen gebaseerde systemen, zoals Google Adwords en Bing Ads. Het belangrijkste voordeel hierbij is dat je op de toppositie wordt weergegeven (gereserveerd voor betaalde advertenties), en dat je de advertentietekst en de bestemmingspagina kunt beheren. Je wilt bijvoorbeeld een advertentie over yoga voor beginners plaatsen. Je advertentie en de pagina waarnaar deze op je website gaat, kunnen overeenkomen met die aanbieding.

Vervolgens moet je Google Mijn Bedrijf instellen en rangschikken. Dit is het kaartvermeldings- en beoordelingsplatform dat Google gebruikt voor geografisch gerichte zoekopdrachten. Het is een gratis vermelding die je kunt optimaliseren met je beschrijvingen en door klantrecensies te krijgen.

Als je geen fysiek adres voor je bedrijf hebt, gebruik je je thuisadres of stel je een postbus in. Om voor deze zoekopdrachten te ranken, is het handig als Google weet waar je bedrijf zich bevindt.

Dan heb je de organische websitevermeldingen. Dit zijn ook gratis klikken, waarbij de rangorde wordt verkregen door je website te optimaliseren voor zoekwoorden, links te verkrijgen, verkeer op sociale media te genereren en inhoud aan je blog toe te voegen.

#3. Benut de kracht van empathie

Als yogaprofessional heb je een voorsprong op veel ondernemers: je hebt een sterk gevoel van empathie voor je cliënten.

Gebruik dit gevoel in je marketingstrategie. Het web is in hoge mate een klantgerichte wereld. Mensen worden aangetrokken door inhoud die hun taal spreekt. Als ze in de war raken of als er een gebrek aan verbinding is, gaan ze gewoon door totdat ze vinden wat ze willen.

Dit betekent dat als je je richt op ervaren yogastudenten die op zoek zijn naar geavanceerde lessen, je moet inspelen op hun behoeften. Als je nieuwelingen target die niet eens zeker weten of yoga iets voor hen is, moet je hun taal spreken. Hoe meer je je inhoud kunt afstemmen op de behoeften van het publiek, hoe beter je resultaten zullen zijn.

Onthoud dat het ontwerp van je yoga-website, sociale media, bloggen en zeker adverteren niet echt over je studio gaat. Ze gaan over de behoeften van je toekomstige studenten. Marketingcontent die zich niet kan inleven, doet meestal slecht werk bij het genereren van online leads.

#4. Ga mee met de trends

In de VS is yoga een behoorlijk trendy vorm van fitness. De kleding, levensstijl en sociale aspecten van yoga spelen een rol bij het interesseren van mensen.

Een lokale yoga-instructeur in Boulder Colorado worstelde met haar marketing. De klassen waren leeg. Ze moest iets doen om echt vaart te krijgen.

Het antwoord?! Geiten!

Je bent waarschijnlijk op de hoogte van de geitenyoga-trend die begon in Oregon:

En waarom niet genieten van een biertje met geitenyoga?

Een ding dat je misschien onder ogen moet zien, is dat je aantrekkingskracht als yoga-instructeur, hoe krachtig het ook is, misschien niet genoeg is om nieuwe studenten aan te trekken.

Lach niet om de trends, omarm ze. Je hebt ze misschien nodig om mensen in je lessen te krijgen.

#5. Ontvang beoordelingen en getuigenissen

Tegenwoordig zijn recensies en getuigenissen van je studenten een van de meest overtuigende soorten inhoud. Toekomstige studenten houden van deze ‘mond-tot-mondreclame’-aanbevelingen, als het iets is, alleen maar om hen gerust te stellen over hun ervaring zal zijn.f

Vraag je vaste studenten om je aan te bevelen op Facebook en laat je recensies achter op Google. Je kun ook een pagina met getuigenissen van leerlingen in je video opnemen. Moedig voor deze inhoud mensen aan om details over je studio en lessen te noteren die ze leuk vinden, wat in contact zal komen met toekomstige studenten.

#6. Bied unieke waarde

Yogastudio’s die slagen, bieden net iets meer dan alleen yoga. Ze hebben wat wij in marketing een unique value proposition (UVP) noemen.

Of je het nu leuk vindt of niet, als je van yoga-instructie een succesvol bedrijf wilt maken, moet je een competitieve houding aannemen. Als yoga-instructeur wordt dit duidelijk geen hardcore slash-and-burn-campagne die is ontworpen om de concurrentie uit te schakelen. Maar het vereist wel een UVP.

Een UVP is het aanbod en de service die je toevoegt die je studio uniek maken ten opzichte van anderen in de omgeving. Voorbeelden die we hebben gezien zijn:

  1. Extra services toevoegen, zoals Tai Chi-lessen of vechtsporten
  2. Een diëtist in dienst hebben
  3. Een superieure sfeer creëren met het interieur van de studio
  4. Speciale lesuren aanbieden voor groepen, zoals moeders, zakenmensen of studenten
  5. Het aanbieden van lessen voor groepen zoals tieners of ouderen
  6. Samenwerken met lokale brouwerij-pubs voor yoga met bierlessen

De ideeën worden alleen beperkt door uw creativiteit. Yoga in de VS kan behoorlijk trendy zijn, onderhevig aan stijlen en rages. Soms kun je een unieke draai aan je yogalessen geven door deze trends voor te blijven.

Houd er rekening mee dat als je mensen geen reden geeft om voor jou te kiezen boven een andere studio, je het aan het toeval overlaat. Dat is geen manier om vooruit te komen in een concurrerende markt.

Pro tip: spreek nieuwe studenten aan

Een van de belangrijkste doelen van je yogawebsite is om nieuwe studenten te verleiden om lessen te proberen. Zorg ervoor dat je inhoud en aanbod aansluiten bij deze doelgroep.

Zorg ervoor dat je je inhoud op je website hebt die je aanpak voor nieuwe studenten beschrijft. Veel mensen zijn in het begin geïntimideerd door yoga, dus je moet ze verzekeren dat je programma is ontworpen voor totale nieuwkomers van alle fitnessniveaus. Je video-introductie en getuigenissen kunnen hier ook helpen.

Doe vervolgens een aantrekkelijk bod. Veel studio’s bieden de eerste of twee gratis lessen aan. We hebben ook succes gezien met de aanbieding van 30 dagen voor € 30, waarbij nieuwe studenten hun eerste maand onbeperkt yoga krijgen.

Voordat je van mensen loyale klanten voor de lange termijn kunt maken, moet je ze bij  binnen krijgen. Dat is waar deze aanbiedingen voor zijn ontworpen.

#7. Wees actief op sociale media

Yogastudio’s zijn het soort bedrijf dat het goed doet met marketing via sociale media. Gebruik deze gratis platforms in je voordeel.

Zet een Facebook-bedrijfspagina op en post meerdere keren per dag. Zorg er ook voor dat je actief bent op Messenger, want veel potentiële studenten zullen via Messenger contact met je opnemen.

Je bestaande studenten zijn de belangrijkste groep die je pagina’s zullen volgen, waardoor dit een uitstekende tool is om klanten te behouden. Facebook is als een digitaal prikbord waar je updates, yogatips en nieuws over studenten kunt plaatsen. Alles wat je plaatst, kan vervolgens worden gedeeld door je volgers, waardoor je bekend wordt met toekomstige studenten.

Omdat yoga visueel aantrekkelijk is, kun je platforms, zoals Pinterest, Instagram en Snapchat, gebruiken om afbeeldingen van houdingen en oefeningen met thuistips te plaatsen. Maak een paar korte video’s en maak een YouTube-kanaal voor korte lessen die mensen overal kunnen bekijken.

Het idee hier is niet om lessen in je studio te vervangen door sociale media-inhoud, maar om ze aan te vullen en je studenten betrokken te houden. Als je het goed doet, kan dit weer een UVP worden. Terwijl je volgers interessante berichten op hun kanalen delen, creëer je waardevolle bewustmakingsmarketing.

#8. Ken je marketing

Er is een oud gezegde dat beschrijft hoe verwarrend marketing kan zijn:

Ik weet dat de helft van mijn marketing niet werkt, ik weet alleen niet welke helft.

Dit gezegde is achterhaald. Met digitale marketing moet je weten of je marketing werkt of niet. Het onderliggende doel is om meer te doen van wat werkt en minder van wat niet werkt.

NOMAXX. heeft haar eigen software en kan je met deze tool helpen bijhouden wat je yogamarketing doet, van SEO tot social media-verkeer en het organiseer zodat je de waarde van je marketinginspanning begrijpt.

Je zult merken dat sommige kanalen het beter doen dan andere, en daar wil je meer in investeren. Maar je kunt niet aannemen wat zal werken. Je moet de markt je laten vertellen wat werkt. Geverifieerde gegevens zijn een van de meest waardevolle onderdelen van uw lange termijn marketingstrategie.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *