Interviewtips waarmee jouw content diepgang krijgt.

Wat voor strategie je ook voor je content hebt bedacht; zonder inhoud klikken mensen je website snel weg. Meer diepgang zoeken helpt je een eind op weg. Kijk daarom eens naar deze interessante interviewtips.

#1. Vergeet het voorgesprek niet!

Interviewtechnieken kan je in bijna al je content gebruiken. Wanneer je op je site een video of artikel duidelijk in de spotlights zet, wil je daar wel een goed verhaal mee vertellen. Dat doe je bijvoorbeeld door de leukste klanten of knapste koppen van je bedrijf aan het woord te laten.

Jouw topinterview begint daarom al bij het voorgesprek. Daarin bespreek je alle punten die jij belangrijk vindt voor het artikel of de video. Je komt erachter of jouw droomkandidaat wel een leuk verhaal te vertellen heeft. Ook kom je met een voorgesprek niet voor verrassingen te staan.

Want het zou toch vervelend zijn als de boodschap van jouw bericht minder krachtig is omdat je niet de antwoorden krijgt die je wil. Of omdat de sfeer ontbreekt. Een goed interview begint altijd met een goede voorbereiding. Vergeet daarom ook niet om van tevoren goede research te doen naar je gesprekspartner.

#2. Bereid je vragen goed voor

Het klinkt nogal logisch, maar wel iets om te blijven onthouden: bedenk je vragen van tevoren en bereid ze goed voor. Een spontaan gesprek is leuk bij het koffiezetapparaat, maar zeker op beeld heb je er weinig aan. De kijker ziet meteen dat er geen structuur in de video zit en krijgt niets mee van de boodschap die je eigenlijk wilde vertellen.

Ook in een artikel met een interview kom je niet weg met een onvoorbereid gesprek. Want hier moet uiteindelijk een goed lopend verhaal van worden gemaakt. Dat gaat lastig wanneer een gesprek te breed is, of van de hak op de tak gaat.

#3. Houdt de vragen open

Stel zoveel mogelijk open vragen, tenzij een ‘ja’ of ‘nee’ krachtiger is. Je moet de geïnterviewde zoveel mogelijk uitdagen met duidelijke antwoorden te komen. Zeker als iemand niet makkelijk praat is de verleiding groot met maar één woord antwoord te geven.

Wat is dan wel een goede manier? Probeer je vraag duidelijk te stellen, dan krijg je vaak ook een helder antwoord terug. Als je meer wil weten over de ervaring van één van jouw klanten, is het beter om dat direct te vragen, mét de diensten die jij het belangrijkst vindt erbij: “Wat vond je van het cadeautje dat we vorige week bij je hebben bezorgd?” Op zo’n vraag kan bijna alleen maar een duidelijk antwoord komen.

#4. Schrijf vooral mee

Neem een interview niet alleen op, maar schrijf de antwoorden ook mee. Als je meeschrijft, pen je vaak de belangrijkste zinnen uit een antwoord neer. Zo kan je achteraf makkelijker terugzien welke zinnen je kan schrappen of uit de montage mag knippen. Ook is het handig om op te schrijven in welke minuut er een goed antwoord wordt gegeven. Dan maakt terugzoeken in de opname minder moeilijk.

Mocht je nou echt snel last krijgen van een schrijfhand, dan is meetypen in het notitieblokje van je smartphone natuurlijk ook prima. Zolang je niet vergeet dat je de persoon tegenover je regelmatig aan moet kijken! Persoonlijk contact is tijdens je gesprek erg belangrijk.

#5. Laat je gesprekspartner comfy voelen

Deze laatste interviewtip sluit daar ook op aan. Maak altijd contact met de geïnterviewde en stel deze op het gemak. Daar wordt het interview alleen maar beter van. Leg voordat je begint altijd even uit wat de bedoeling is, ook al was dit misschien al duidelijk. Zo weten jullie allebei zeker dat het gesprek soepel verloopt. Stel je vragen rustig en duidelijk. Wees geduldig als een antwoord niet meteen naar wens is.

Door het interview juist de tijd te geven krijg je het beste resultaat. Leg desnoods een vraag uit. En doe het opnieuw als de verwachting daarna nog niet duidelijk is. Aan content met onduidelijke antwoorden heb je natuurlijk niets, maar aan een afgeraffeld geheel ook niet.

Heb jij de kunst van het interviewen onder de knie ?

Om interviewen goed onder de knie te krijgen, moet je soms jaren ermee bezig zijn om nieuwe dingen te leren. Daarom kan je dit ook laten doen door een professional. Een blogschrijver met journalistieke ervaring bijvoorbeeld. Of een communicatie-expert. Wanneer je een interview goed afneemt, weet je meteen al dat het eindresultaat ook top gaat zijn.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer blogs

Bedrijfsgegevens

Amber Bakker

Communicatiespecisliast

Ik ben Amber Bakker, communicatiespecialist bij NOMAXX.

Gespecialiseerd in het ontwikkelen van de brandstory van bedrijven, maar ook het schrijven
en redigeren van webteksten en blogs.

Skills
Merkverhaal
Copywriting
Redigeren