Waarom jouw bedrijf niet zonder een brand story kan.

Achter ieder bedrijf zit een verhaal. Maar niet iedereen weet hoe je die het best kan vertellen. Om jouw verhaal te verkopen heb je een brand story nodig. Dat is een verhaal waarin de kern van wat je doet duidelijk naar voren komt. Het is meer dan een mooi verhaal over je bedrijf. Met een brand story deel je jouw identiteit met de wereld. Maar hoe ziet zo’n verhaal er dan uit?

Sterke brand story.

Een sterke brand story, het verhaal achter je merk, is de basis van wat je doet. Al je campagnes, acties, uitingen op social media en de inhoud van je content kan je op dit verhaal baseren. Omdat je de story overal kan doorvoeren, is het slim om hier goed over na te denken. Dat kan je doen door gebruik te maken van een why, how en een what. Wat? Wij leggen het even voor je uit.

Why, how en what.

De why, how en what zijn ooit bedacht door de Amerikaanse schrijver Simon Sinek. Het is een model waarmee je jouw missie duidelijk kan maken. En je kan de strategie van jouw bedrijf er beter mee bepalen. Dit model helpt je in één zin te vertellen waarom jouw bedrijf bestaat.

Deze analyse start je met de why-vraag. Waarom bestaat jouw bedrijf überhaupt? Het bied je de kans om je publiek te vertellen waarom je ermee begonnen bent. Vertel je persoonlijke verhaal. Geef in een achtergrondartikel op je website aan welke doelen je wil bereiken. Wanneer je publiek zich met dat verhaal identificeert, voelen ze een persoonlijke connectie en is de kans groter dat mensen interesse hebben in je diensten.

Maar hoe dan?

Hoe je die doelen wil bereiken, is natuurlijk een logische vervolgvraag. Een vraag die wordt beantwoord met de how. Het is de manier waarop je laat zien dat jouw bedrijf onmisbaar is voor klanten. Iemand die een product verkoopt, wil bijvoorbeeld laten zien dat het gaat om hele bijzondere producten. Deze verkoper laat klanten dus verbaasd achter, omdat de producten echt iets toevoegen aan het assortiment dat er al was.

De what lijkt daarop, maar is nog net iets specifieker. Want ga je er precies aan doen om te bereiken dat klanten van hun stoel vallen? Ga je dat doen door alleen maar unieke producten te importeren, of door met gave acties te komen? Deze laatste stap kan je ook beschrijven door je website, bijvoorbeeld op een pagina over je werkwijze.

Jouw brand story.

Nadenken over je brand story is één van de eerste stappen die je zet als je daadwerkelijk de aandacht wil trekken met je bedrijf. Er zijn veel communicatieprofessionals die daarover met je mee willen denken. Dus: wat is jouw brand story?

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Meer blogs

Bedrijfsgegevens

Amber Bakker

Communicatiespecisliast

Ik ben Amber Bakker, communicatiespecialist bij NOMAXX.

Gespecialiseerd in het ontwikkelen van de brandstory van bedrijven, maar ook het schrijven
en redigeren van webteksten en blogs.

Skills
Merkverhaal
Copywriting
Redigeren