Hoe gebruik je LinkedIn voor je bedrijf.

Met LinkedIn voor je bedrijf kan je geloofwaardigheid opbouwen, een zinvol netwerk creëren en expertise opdoen van gevestigde experts in je branche.

 

Meer dan 30 miljoen bedrijven gebruiken LinkedIn voor zaken. Niet alleen omdat het het sociale netwerk bij uitstek is voor het werven en aannemen van toptalent. Met meer dan 690 miljoen leden gebruiken steeds meer merken LinkedIn-marketing om te netwerken, verbinding te maken en te verkopen.

 

Er zijn LinkedIn-marketingtools beschikbaar voor elke bedrijfsgrootte en -type, van klein tot groot en van B2B tot B2C. Deze gids laat je zien hoe je LinkedIn zakelijk kan gebruiken, voorziet je van de beste tools en helpt je het meeste uit je LinkedIn-marketingstrategie te halen.

#1. Maak een LinkedIn-pagina

Voordat je bedrijf met LinkedIn-marketing kan beginnen, heeft het een LinkedIn-pagina nodig. Hier is een korte handleiding over hoe je er een kunt instellen. Als je nog geen LinkedIn-profiel hebt gemaakt, moet je dat eerst doen.

Hoe maak je een LinkedIn-pagina aan:

  1. Bezoek het gedeelte LinkedIn-pagina’s van de LinkedIn Marketing Solutions-website. Klik op Create your Page.
  2. Kies de juiste categorie voor je bedrijf.
  3. Vul bedrijfsgegevens in. Een paginavoorbeeld laat zien hoe het eruit ziet als je inhoud toevoegt. Kies een goede URL voor je merk. Als je kan, maak het dan hetzelfde als je gebruikersnaam op andere sociale media platformen.
  4. Upload je bedrijfslogo en voeg je slogan toe. Deze stap is optioneel, maar sla deze niet over. Bedrijven met logo’s krijgen zes keer meer bezoekers dan bedrijven zonder.
  5. Klik op Create Page.

#2. Maak je pagina compleet

Breng je LinkedIn-pagina van het basisniveau naar het volgende niveau door meer details toe te voegen. Dit geeft bezoekers informatie over je bedrijf en verbetert je positie in de zoekresultaten van Google en LinkedIn. Er is een reden waarom volledige pagina’s 30% meer weergaven krijgen.

Om informatie toe te voegen, klik je op het potloodpictogram op je profiel onder je bedrijfsnaam.

 

Bedrijfsbeschrijving (Description):
Vertel mensen over je visie, missie, waarden en geef een beschrijving van je producten en diensten in drie tot vier korte paragrafen. Google-resultaten geven een voorbeeld van maximaal 156 tekens van de tekst van je pagina, dus maak je beschrijving SEO-vriendelijk door zoekwoorden op te nemen.

Locatie (Location):
Voeg je winkel- of kantoorlocatie(s) toe. Je kan meerdere adressen toevoegen door +locatie toevoegen te selecteren.

Hashtags:
Er kunnen maximaal drie hashtags worden toegevoegd om je profiel beter doorzoekbaar te maken. Kies hashtags die veel worden gebruikt in je branche en die het beste bij je bedrijf passen.

Coverfoto:
Voeg een knop toe aan je profiel om actie aan te moedigen. Opties zijn onder meer de website bezoeken, contact met je opnemen, meer informatie, registreren en aanmelden. Zorg ervoor dat je de bijbehorende URL toevoegt, zodat mensen die op de knop klikken op de juiste pagina terechtkomen.

Taal (Manage languages):
Als je een wereldwijd merk of een meertalig publiek hebt, kan je je naam, slogan en beschrijving in meer dan 20 verschillende talen toevoegen.

#3. Deel je pagina

Laat mensen weten dat je LinkedIn-pagina actief is. Als je werknemers hebt, stuur dan een bedrijfsbrede e-mail met het nieuws. Laat ze weten hoe ze de pagina kunnen volgen en toevoegen als werkplek.

Deel trots voor de mensen die je bedrijf geweldig maken. Breng bezoekers in contact met de leiders van je bedrijf. En geef potentiële klanten en medewerkers een kijkje in je cultuur.

Promoot je pagina ook bij je klanten. Maak gebruik van al je digitale touchpoints: nieuwsbrief, sociale kanalen, website en vraag om volgers. Als je dat doet, vertel mensen dan wat er voor hen in zit, van vacatures tot LinkedIn Live-sessies.

Op LinkedIn kunnen paginabeheerders ook hun connecties uitnodigen om te volgen. Klik gewoon op de vervolgkeuzelijst Admin Tools in de rechterbovenhoek en selecteer Connecties uitnodigen.

#4. LinkedIn-knoppen toevoegen

Voeg pictogrammen voor sociale media toe aan de kop- of voettekst van je website of nieuwsbrief, zodat mensen je LinkedIn-pagina gemakkelijker kunnen vinden. Vind hier de meest actuele versie van het logo en de merkrichtlijnen van LinkedIn. Of sla de volgende afbeelding op:

 

 

 

 

 

 

TIP: Gebruik van het LinkedIn-logo
Volg deze vereisten zodat het LinkedIn-logo er altijd op zijn best uitziet.

Afbeelding met zwart-witte LinkedIn-logovarianten.

Hoewel het standaardlogo blauw is, gebruik je de zwarte of witte versie op lay-outs die alleen zwart-wit zijn. Je kan de witte versies ook op donkere achtergronden gebruiken, zodat het goed te zien is.

 

Schaal & ruimte
Om ervoor te zorgen dat het logo leesbaar is en om zijn integriteit te behouden, moet je de omgeving eromheen vrijhouden van andere elementen. De minimale vrij ruimte is de breedte van de ‘i’ x 2.

De minimale grootte van het logo en ‘in’ bug is 0,25 inch (6,35 mm) in print, of 21px op het scherm, gemeten aan de hand van de hoogte van de bug. In zeldzame gevallen kunnen kleinere formatie nodig zijn om af te drukken. Leesbaarheid is een topprioriteit. Zorg ervoor dat symbolen ® en ™ duidelijk zichtbaar zijn.

 

Handelsmerk
Een logo met het ®-teken moet worden gebruikt in alle toepassingen waar geen link naar het merkbeleid aanwezig is en het logo groot genoeg is, zoals een gedrukte advertentie, t-shirt of video.

 

Logo gebruik
Ze willen hun logo beschermen, dus volg de richtlijnen in hun merkbeleid. Wijzig of vervorm het logo niet. Heb je vragen over het juiste gebruik van het logo of andere merkkenmerken?

Mail naar brandrequest@linkedin.com

#5. Maak een LinkedIn-marketingstrategie

Met je bedrijfspagina klaar voor gebruik, is het tijd om na te denken over je LinkedIn-marketingstrategie.

Welke doelen kan je bedrijf bereiken op LinkedIn? Ga je LinkedIn gebruiken voor zakelijke werving, sociale verkoop, contact met klanten of al het bovenstaande. Moet je LinkedIn-marketingbudget advertenties bevatten?

Maak kennis met de demografische gegevens van LinkedIn. Het is een goed startpunt om te leren wie het platform gebruikt en wie je kan bereiken. Doe een audit van je LinkedIn-concurrenten. Bekijk hoe ze het platform gebruiken, wat werkt en hoe je je pagina kunt onderscheiden.

Breng een LinkedIn-contentkalender in kaart. Plan berichten van tevoren, zodat je afbeeldingen kan vinden, artikelen over leiderschap kan schrijven en de inhoud dienovereenkomstig kan voorbereiden. Dit stelt je ook in staat om ervoor te zorgen dat al je LinkedIn-marketingdoelen worden gedekt, van webinar-promotie tot betrokkenheid.

TIP: Vraag NOMAXX. je te helpen met een contentkalender of planningtool voor je sociale media.

#6. LinkedIn-marketingtips

6.1 Deel berichten met rich media.

Rich media duidt op banners die rijker zijn dan reguliere banners.

Berichten met foto’s en video’s presteren doorgaans beter op sociale media. Hetzelfde geldt voor LinkedIn.

Volgens LinkedIn krijgen posts met afbeeldingen 98% meer reacties dan posts zonder. LinkedIn vindt ook dat aangepaste collages met 3-4 afbeeldingen in één bericht goed presteren voor pagina’s.

Probeer indien mogelijk stockfoto’s te vermijden, aangezien aangepaste afbeeldingen meestal meer betrokkenheid opleveren. Je kan ook PDF’s, PowerPoint- of SlideShare-presentaties uploaden om je berichten te ondersteunen.

Video’s zien vijf keer meer betrokkenheid op LinkedIn dan welk ander inhoudstype dan ook. Een voordeel van LinkedIn-native video is dat deze automatisch wordt afgespeeld wanneer iemand er langs scrolt. Als gevolg hiervan trekt het beter de aandacht van iemand. Bovendien worden video’s die op het platform worden gehost, geprioriteerd door het LinkedIn-algoritme.

 

6.2 Optimaliseer berichten voor bereik en impact

Als het gaat om het plaatsen van berichten vanaf je bedrijfspagina, zijn er een paar praktische tips voor LinkedIn die bedrijven kunnen overwegen.

Het algoritme van LinkedIn rangschikt berichten op basis van de volgende signalen: persoonlijke connecties, interesserelevantie en betrokkenheidskans. Met andere woorden, het is bedoeld om mensen inhoud te laten zien die hen interesseert en aanspreekt, van accounts waarmee ze verbinding maken. Je berichten zouden hetzelfde moeten doen.

Je kan werknemers op de hoogte stellen als je denkt dat ze geïnteresseerd zijn in de post. Als bedrijfsadvocaten kunnen ze de betrokkenheid bij de post een boost geven en de zichtbaarheid ervan vergroten.

Hier zijn de beste tips van LinkedIn voor zakelijke berichten:

  • Deel tijdige en relevante inhoud
  • Trek de aandacht met een afbeelding of video
  • Kopie kort houden. Als je een langer bericht schrijft, gebruik dan alinea-einden of opsommingstekens om het leesbaarder te maken
  • Noem de belangrijkste statistieken, punten en citaten
  • Voeg een duidelijke en eenvoudige call-to-action toe
  • Geef de doelgroep een naam die u probeert te bereiken (bijv. “roept u alle creatievelingen” of “bent u een werkende ouder?”)
  • Tag personen en genoemde pagina’s
  • Leid met een vraag om antwoorden te krijgen
  • Maak LinkedIn-peilingen voor feedback en betrokkenheid
  • Voeg op een natuurlijke manier twee tot drie relevante hashtags toe
  • Schrijf sterke koppen voor artikelen
  • Reageer binnen een kort tijdsbestek op opmerkingen om meer betrokkenheid te stimuleren (Hootsuite kan hierbij helpen

 

6.3 Post op het juiste moment

Het is belangrijk om regelmatig te posten om een publiek op LinkedIn op te bouwen. LinkedIn schat dat merken die één keer per maand posten zes keer sneller volgers krijgen dan merken die dat niet doen. Bedrijven die wekelijks posten, zien twee keer zoveel engagement. Merken die één keer per dag posten, krijgen nog meer grip.

Hoe vaak je ook post, streef naar de meeste impact door op het beste moment te posten. Uit onderzoek blijkt dat de beste tijden om op LinkedIn te posten om 07:45 uur, 10:45 uur, 12:45 uur en 17:45 uur zijn. De beste dag voor B2B-merken is woensdag. Voor B2C-merken zijn maandag en woensdag het beste. Alle doelgroepen zijn anders, dus gebruik LinkedIn- of Google-analyses om te controleren of deze tijden voor je bedrijf werken.

 

6.4 LinkedIn Live

Het enige formaat dat aantrekkelijker is dan video op LinkedIn, is live video. Live-uitzendingen zien 24 keer zoveel betrokkenheid als een vooraf opgenomen video.

Merken hebben genoeg redenen gevonden om live te gaan, van openhaardchats tot interviews en webinars. Sommige hebben zelfs virtuele evenementen georganiseerd. Het formaat zorgt voor directe verbinding met leden van het publiek, vooral als je reageert op vragen en opmerkingen.

Zorg ervoor dat je promoot voordat je een LinkedIn-live host. En niet alleen op LinkedIn. Verspreid het woord over al je sociale mediakanalen.

 

6.5 Start een showcasepagina

Maak een LinkedIn Showcase-pagina om te pronken met een speciaal initiatief of om een doelgroep aan te spreken. Deze pagina’s geven LinkedIn-leden een andere manier om je te volgen, zelfs als ze je pagina niet volgen.

Adobe heeft bijvoorbeeld vijf showcasepagina’s voor zijn verschillende producten en communities.

 

6.6 Leer van LinkedIn Analytics

Controleer LinkedIn Analytics regelmatig om je LinkedIn-marketingstrategie te verbeteren. Houd poststatistieken bij om te zien waar mensen zich het meest mee bezighielden, wat de meeste actie opleverde en wat flopte. Pas je contentkalender daarop aan.

Vanuit het analysedashboard kan je ook volgen hoe mensen je pagina vinden en met welke secties ze zich bezighouden. Vergelijk hoeveel paginaweergaven je tabbladen krijgen, en als je een showcasepagina beheert, kijk dan hoeveel tractie deze krijgt. Bezoekersdemografie geeft je een idee van wie geïnteresseerd is in je bedrijf.

Bekijk de tabel Bedrijven die je wilt volgen om te zien hoe je pagina presteert ten opzichte van concurrenten. In dit gedeelte kan je vergelijken waar je pagina scoort als het gaat om het totale aantal volgers en nieuwe volgers. Je kunt ook zien hoeveel updates elke pagina plaatst over een geselecteerde periode en de algehele betrokkenheid.

 

6.7 Richt je op de juiste doelgroep

Een van de meer opmerkelijke LinkedIn-marketingtools is de organische targetingoptie voor berichten. Paginabeheerder kan berichten targeten op basis van volgerprofielgegevens, waaronder organisatiegrootte, branche, functie, anciënniteit, geografie en taalvoorkeur.

Als de budgetten het toelaten, kan je je LinkedIn-marketingstrategie uitbreiden met LinkedIn-advertenties. LinkedIn-advertenties zijn beschikbaar in verschillende indelingen en stellen merken in staat om leden buiten hun gevestigde aanhang te targeten en te bereiken. Met personalisatie-opties kan je LinkedIn-leden zelfs bij naam aanspreken, wat een verschil maakt. Gesponsorde mail-berichten hebben gemiddeld een open rate van 52%.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *