5 manieren om je betrokkenheid op Instagram te vergroten.

Voorlopig blijft Instagram het liefje van de sociale media scene voor marketeers. En het is niet moeilijk te begrijpen waarom, aangezien 13% van iedereen op aarde erop zit en 80% van hen merken volgt.

Volgens Oberlo is betrokkenheid gemeten aan de hand van vind-ik-leuks, shares en opmerkingen van consumenten, ook buiten de hitlijsten, met een percentage van 4,21%. Dat is 10 keer hoger dan Facebook, 54 keer hoger dan Pinterest en 84 keer hoger dan Twitter.

Afgezien van zulke indrukwekkende topline-cijfers, duiker er uitdagingen op die erop wijzen dat het marketingpotentieel van Instagram afneemt vanwege verminderde betrokkenheid en concurrentie van nieuwe uitdagers, zoals TikTok.

Tegen deze achtergrond zoeken proactieve marketeers naar manieren om de betrokkenheid van Instagram te vergroten, ondanks enkele tegenslagen. Daarom hebben we deze 5 tips samengesteld om ervoor te zorgen dat je betaalde en organische marketingcampagnes hun sporen blijven geven en om je Instagram-marketingtactieken nu en in de toekomst te beschermen. Laten we erin duiken.

  1. Geef GIF’s een kans
  2. Gebruik SEO om Instagram te ‘winnen’
  3. Werk samen met mirco-influencers om merkauthenticiteit te creëren
  4. Zet Instagram-volgers om in e-mailabonnees
  5. Voeg overal CTA’s toe

#1. Geef GIF’s een kans

Omdat uit onderzoek blijkt dat meer mensen video’s van 15 seconden of minder tot het einde bekijken, zou het leren van het maken en posten van een GIF verplicht moeten zijn voor marketingafdelingen.

Het GIF-formaat, dat in 2017 zijn 30e verjaardag viert, is aantrekkelijker dan foto’s – GIF’s worden meer gedeeld dan JPEG- of PNG-formaten en zijn kosten- en tijdbesparender dan het produceren van video’s.

Het is ook het medium dat Instagram duidelijk inspireerde om zijn eigen riff op de GIF te maken – de Boomerang – die een korte reeks foto’s opneemt voordat ze worden gecombineerd en vervolgens heen en weer worden doorlopen, klaar om te uploaden naar Instagram.

#2. Gebruik SEO om Instagram te ‘winnen’

Instagram en SEO lijken misschien niet de meest voor de hand liggende bedgenoten, maar het creëren van een SEO-strategie voor je Instagram-account is van vitaal belang op het steeds competitievere platform.

De twee belangrijkste gebieden die van invloed zijn op SEO zijn je accounthandle en accountnaam. De eerste is de ‘@’-naam waarmee je je registreert, die duidelijk de sector moet weerspiegelen waarin je bedrijf opereert. Maak dit kort, krachtig en gedenkwaardig.

Dan is er je accountnaam, die onder je profielfoto verschijnt en je accounthandvat en branche moet weerspiegelen. Wanneer mensen op je Instagram zoeken met woorden of emoji’s is het je accountnaam waarmee Instagram zoekopdrachten controleert.

Voeg je branche of een trefwoord gerelateerd aan je bedrijf in het naamveld in om het meest uit deze functie te halen. De sleutel hier is om te denken aan woorden die mensen zouden gebruiken bij het zoeken op Instagram.

Afbeelding1 - nomaxx

De trefwoorden in het naamveld van het profiel van sans.beast zorgen ervoor dat hun profiel vindbaar is voor iedereen die op zoek is naar veganistische handtassen en portemonees.

De relatie tussen sociaal en SEO gaat twee kanten op. Je wil niet alleen je profiel optimaliseren voor zoekers in je kanaal, maar je wil er ook rekening mee houden dat sociale signalen (zoals vind-ik-leuks, deelacties en reacties) een rol kunnen spelen in je SEO-ranglijst.

Hoewel Google niet officieel bevestigt dat sociale signalen deel uitmaken van hun rangschikkingsalgoritme, hebben onderzoeken een significante correlatie aangetoond tussen sociale betrokkenheid en Google ranglijsten.

#3. Werk samen met mirco-influencers om merkauthenticiteit te creëren

Instagram influencer marketing is steeds belangrijker geworden, waardoor marketeers kunnen samenwerken met belangrijke opinieleiders in hun sector en merkboodschappen naar een breder publiek kunnen verspreiden.

Omdat influencers als ‘onafhankelijk’ worden gezien, kan het afstemmen van je merk op hun gezaghebbende stem echte authenticiteit aan je berichten toevoegen.                    

Het kan echter een uitdaging zijn om de juiste influencer te selecteren. Marketeers kunnen vallen voor de glamour van het werken met een beroemdheid in plaats van zich te concentreren op wat de influencer daadwerkelijk op tafel kan brengen.

Het is essentieel dat marketeers de definitie begrijpen van wat een influencer in de eerste plaats is en influencer-strategie plannen met een korte proefcampagneperiode om te zien hoe ontvankelijk het netwerk van volgers van de influencer is voor je merk.

We herinneren ons allemaal de terugslag waarmee Pepsi te maken kreeg toen ze probeerden sociale bewegingen aan te boren, zoals Black Lives Matter, met hun campagne met Kendall Jenner. Hoewel het bereik van een beroemdheid als Jenner enorm is, was ze niet de juiste influencer om een ​​campagne te leiden die al als onecht werd beschouwd en de BLM-revolutie coöpteerde.

Consumenten worden tegenwoordig steeds ongevoeliger voor traditionele advertenties, zijn zich ongelooflijk bewust van sociale kwesties en hebben fijn afgestemde BS-filters, waardoor authenticiteit een belangrijke vereiste is voor merken.

In plaats van uit te geven aan bekende namen, kan een samenwerking met micro-influencers je gouden toegangsbewijs zijn voor het creëren van een authentiek merk.

Micro-influencers zijn over het algemeen goedkoper, hebben een persoonlijkere band met hun publiek en worden als authentieker ervaren. Micro-influencers hebben zelfs consequent hogere betrokkenheidspercentages van ongeveer 2-3%, vergeleken met de gemiddelde 1,7% van macro-influencers.

Vergeet niet om ervoor te zorgen dat je influencer de juiste tools, middelen en begeleiding krijgt die ze nodig hebben om hun rol effectief uit te voeren en hand in hand te werken aan de campagne met jou als echte partners.

#4. Zet Instagram-volgers om in e-mailabonnees

E-mail blijft het de facto kanaal voor het opbouwen van echt diepe klantrelaties.

Daarom streven merken ernaar Instagram-volgers om te zetten in e-mailabonnees via drie vastgestelde stappen die zijn ontworpen om effectieve Instagram-marketing voor e-mail te creëren.

Maak eerst een klikbare incentive in je Instagram-berichten, afhankelijk van je doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van een prijs, gratis content of een korting.

Ten tweede, als het publiek doorklikt, zorg er dan voor dat de bestemmingspagina een sterke call-to-action bevat die is gekoppeld aan een e-mailinzendingsformulier.

Ten derde, maak een mailinglijst om je nieuwe e-mailabonnees effectief in de war te brengen, zodat je meer betekenisvolle relaties met hen kunt ontwikkelen.

#5. Voeg overal CTA’s toe

Volgers zijn misschien dol op je Instagram-advertenties, maar zorg ervoor dat al die liefde daadwerkelijk ergens toe leidt door een krachtige Instagram-oproep tot actie te gebruiken.

Hoewel CTA’s in je profiel, afbeeldingen of ondertiteling kunnen worden geïntroduceerd, is de meest directe manier om de interactiepercentages te verhogen en volgers in een bepaalde richting te duwen, gebruik te maken van de officiële CTA-knoppen die Instagram beschikbaar stelt aan bedrijven.

Deze verschijnen onder je bericht en zijn ideaal voor het leveren van korte, pittige CTA’s zoals ‘Meer informatie’ en ‘Nu bellen’ die de aandacht van volgers trekken. Voor de beste Instagram call-to-action-voorbeelden en hoe je ze kunt maken, ga je hierheen.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief algemeen
Meer blogs
Scan de code