Hoe je een e-maillijst kunt maken in je winkel.

Veel mensen geloven ten onrechte dat e-mailmarketing een uitstervende kunst is – dat geen van de jongeren meer e-mail gebruikt en dat de enige manier om contact met hen te maken via Snapchat of TikTok is.

Hoewel marketing via sociale media onmiskenbaar een belangrijk onderdeel is van moderne marketing voor kleine bedrijven, is e-mailmarketing nog lang niet dood. Het is zelfs nog steeds een van de beste marketingkanalen die beschikbaar zijn in termen van ROI (return on investment).

Dat wil niet zeggen dat elke e-mailmarketingcampagne dezelfde resultaten zal opleveren. Hoe hoger de kwaliteit van je e-mails, hoe beter je resultaten zullen zijn. En effectieve e-mailmarketing begint met je e-maillijst.

Het volstaat te zeggen dat je e-mails het beter doen als je ze naar mensen stuurt die ze echt willen ontvangen, wat betekent dat je manieren moet vinden om mensen ertoe te brengen hun e-mailadres vrijwillig te delen.

Voor een e-commerce winkel is het eenvoudig om mensen zich aan te melden voor e-maillijsten wanneer je klanten kunt vragen zich aan te melden bij het afrekenen. Maar voor fysieke retailers kan het proces iets gecompliceerder zijn.

Hier lees je hoe je het goed kunt doen.

#1. Plant het zaadje

Als je willekeurig door je winkel loopt met een klembord en al je klanten vraagt zich aan te melden voor je e-maillijst, zullen de meesten je waarschijnlijk afwijzen. Je moet je klanten een reden geven om zich aan te melden, wat betekent dat je het zaadje moet planten.

Een belangrijke manier om het zaad bij je klanten te zaaien, is door borden in je fysieke winkel te plaatsen om klanten te informeren over je maandelijkse nieuwsbrieven of speciale aanbiedingen die ze kunnen krijgen wanneer ze zich aanmelden.

Bonustip – Gebruik een QR-code

Maak het klanten zo gemakkelijk mogelijk om zich aan te melden voor je e-maillijst door een QR-code op je winkelborden te gebruiken die hen rechtstreeks naar een bestemmingspagina op je website brengt waar ze zich kunnen aanmelden.

Hoe minder stappen je klanten hoeven te nemen om zich aan te melden, hoe beter.

#2. Gebruik tact en toon waarde

Portaalborden kan een heel eind bijdragen aan het planten van het zaadje, maar vaak leiden echte, persoonlijke gesprekken tot de meeste aanmeldingen. Maar nogmaals naar buiten komen en om een e-mailadres vragen is niet altijd de beste aanpak.

Gebruik tact bij vragen om e-mailadressen en wees niet te opdringerig. Vaak vragen we iets niet-bedreigends, zoals: “Sta je in ons systeem?” stuurt een beter bericht dan “Mag ik uw e-mailadres?”

Als je rechtstreeks om hun e-mailadres vraagt, krijg je het bericht dat je ze zult bombarderen met spam-e-mails. Als je vraagt of ze in je systeem staan, krijg je het bericht dat je ze gewoon de beste service en aanbiedingen wilt kunnen bieden.

Natuurlijk wil je er zeker van zijn dat ze begrijpen dat je ze e-mail stuurt, maar je kunt ze ook geruststellen dat je er maar één per week of twee per maand verstuurt (of hoe vaak je ze ook van plan bent te sturen), en dat ze zich makkelijk kunnen afmelden.

Zodra je het e-mailadres hebt gekregen, maak je het de moeite waard voor je klanten door waarde te bieden. Bied waarde door hen nuttig advies of informatie te geven in je e-mails, speciale aanbiedingen en andere dingen die ze willen.

#3. Train je team

Aangezien het grootste deel van het opbouwen van de e-maillijst van een winkel persoonlijk gebeurt, is een belangrijk onderdeel om het goed te doen het trainen van de mensen die het meest met je klanten communiceren: je werknemers.

Je medewerkers zijn degenen die de dupe zullen zijn van het verzamelen van e-mailadressen, omdat zij degenen zijn die het meeste rechtstreeks met je klanten werken. Je succes hangt af van hun begrip van waarom het belangrijk is om e-mailadressen te verzamelen en hoe je dit effectief kunt doen.

Maak er een punt van om je team te trainen om op de juiste manier om e-mailadressen te vragen. En vraag ze niet alleen om e-mailadressen te verzamelen en klaar te zijn met het gesprek. Leg hen uit waarom het belangrijk is, zodat ze het belang begrijpen.

#4. Niet spammen

Mensen zover krijgen dat ze hun e-mailadres geven of zich aanmelden voor je e-maillijst is slechts het halve werk. Je wilt dat je lezers je e-mails blijven openen, lezen en ernaar handelen, wat betekent dat je ze een reden moet geven om te blijven hangen.

Zoals we al zeiden, het is ongelooflijk belangrijk om waarde te bieden aan je e-mails, zodat je lezers ze ook echt willen lezen. En een van de grootste fouten die een bedrijf kan maken, is overdreven spammen met e-mailmarketing.

Als je e-mailmarketing gebruikt om de verkoop te stimuleren door alleen spamachtige overdreven promotionele e-mails te verzenden, zullen veel mensen zich afmelden voor je e-maillijst. Respecteer je klanten door waarde te bieden.

Het andere aspect van e-mailmarketing is timing. Als je te veel e-mails naar je klanten stuurt, worden ze er ziek van. Maak een kalender zodat je op schema blijft en je klanten niet bombardeert met e-mails of te weinig verzendt.

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief algemeen
Meer blogs
Scan de code