Heb jij de nieuwe wetgeving voor webshops al verwerkt?

In 2022 zijn er enkele wijzigingen en vernieuwingen geweest waardoor we nu een nieuwe wetgeving voor webshops hebben. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht om een werkend telefoonnummer en een e-mailadres te vermelden op je webshop, zijn er regels vastgesteld voor het publiceren van reviews en moet je rekening houden met regels over je prijzen en hoe je een kortingsactie weergeeft. Nu we begonnen zijn aan 2023, wordt het tijd om te checken of je al deze veranderingen ook daadwerkelijk hebt toegepast. Dus: Hoe sta jij ervoor?

Nieuwe wetgeving voor webshops

Verplicht een telefoonnummer en e-mailadres op je webshop.

Dat je als webshop makkelijk bereikbaar moet zijn voor je consument, dat wisten we natuurlijk al. We hebben daarvoor verschillende mogelijkheden. Denk aan een chatfunctie, een contactformulier of zelfs een direct WhatsApp bericht kunnen sturen. Al deze mogelijkheden mag je blijven gebruiken, maar sinds de invoering van de nieuwe regelgeving door de Omnibus ben je nu verplicht om een werkend telefoonnummer en een e-mailadres te vermelden. Deze communicatiemiddelen moeten ook gemakkelijk op de website te vinden zijn, zodat een consument snel contact op kan nemen als ze een vraag of klacht hebben. Zet dit bijvoorbeeld op je contactpagina bij je andere contactmogelijkheden. Zo voldoe jij aan de nieuwe wetgeving voor webshops.

Voorbeelden waar je kunt zien hoe dit eruit ziet: www.sdsstoffen.nl (webshop) of  dogdimension.nl (website)

Transparantie over de reviews op je website of webshop.

Heb jij of wil jij reviews van klanten op je website of webshop? Dan moet je er rekening mee houden dat je uitgebreid vermeldt hoe jij ervoor zorgt dat de gepubliceerde reviews afkomstig zijn van echte klanten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te vermelden dat er wordt gewerkt met een closed loop-systeem waardoor alleen klanten na een aankoop van een product of dienst een review kunnen plaatsen.

Worden je reviews rechtstreeks geplaatst of kies jij als verkoper/websitehouder welke reviews vermeldt worden? Ook dit moet je volgens de nieuwe wetgeving voor webshops zichtbaar hebben staan op je website of webshop, net zoals wanneer er betaald is voor een review, dat je dit in één oogopslag moet kunnen zien.

Wanneer je een externe partij gebruikt om je reviews te verzamelen, dan dien je daar te informeren hoe deze partij kan garanderen dat de reviews echt zijn en kun je dit vermelden op je website of webshop.

Kort samengevat: zorg dat iedere bezoeker snel en gemakkelijk kan inzien hoe jij aan je reviews komt.

Tip: Maak een aparte reviewpagina aan. Op deze pagina kun je alle verplichte informatie zetten met daarbij direct de reviews. Dat is nog eens mooi overzichtelijk!

Voorbeelden met een closed loop systeem voor reviews: www.ttottdesign.nl of www.jelletas.nl

Een kortingsactie? Let erop hoe je je korting weergeeft.

Iedereen is gevoelig voor een mooie korting. Hoe meer procent van de prijs af, hoe liever we dat zien. Het is daarom ook niet gek dat bijvoorbeeld met Black Friday mensen zich helemaal suf kopen. Maar kloppen die acties eigenlijk wel? Wat we ondertussen allemaal weten is dat er regelmatig prijzen aangepast (moeten) worden om te zorgen dat de steeds hogere kosten wel terugverdiend worden. Maar we merken ook steeds vaker dat de gewone prijzen net voor zo`n goede actie eerst verhoogd worden. 

Er is nu dus een nieuwe bepaling opgenomen in de Europese richtlijn modernisering consumentenberscherming en daarmee dus ook in de nieuwe wetgeving voor webshops en websites. Deze bepaling geeft aan dat je best je prijs mag verhogen, maar dat je bij een actie wel de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen moet gebruiken om je actie weer te geven. Kost een nieuw spel bijvoorbeeld € 30,00 en verhoog je deze prijs naar € 40,00, dan mag je bij je actie voor € 20,00 niet neerzetten dat dit 50% korting is. De laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was namelijk € 30,00 en daarmee is je actie 33% korting.

foute-korting

Enkel wanneer je een onafgebroken prijsverlaging doorvoert, mag je verwijzen naar de oorspronkelijke prijs. Dit betekent dat je product bijvoorbeeld iedere maand 10% extra korting krijgt, dan mag je bij je actie het oorspronkelijke bedrag vermelden. Voer je tussendoor toch een verhoging door? Dan geldt dit niet meer en moet je de korting weergeven op je laagste prijs van de afgelopen 30 dagen.

Deze bepaling geldt alleen voor producten, wanneer je een dienst of digitale inhoud verkoopt is dit niet van toepassing. Hou jij hier rekening mee bij je acties op je website of webshop?

Voorbeeld van webshop met juiste weergave van acties: www.lottepads.nl 

Nog meer tips?

Ons team zit vol ideeën en inspiratie, welke ze met heel veel plezier willen inzetten om jouw webshop/site een stabiele groei te geven. Profiteer ook van onze expertise. 
Stuur ons gerust een berichtje voor een digitaal kopje koffie!

Of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Nieuwsbrief algemeen
Meer blogs
Scan de code